Föreningen Sveriges Jägare vill ha en modernisering, och därmed effektivisering, av vapenlicenshanteringen i Sverige. Därmed inte sagt att vi vill minska säkerheten. Mellan effektivitet och säkerhet finns inget motsatsförhållande. Säkerhet förs ofta fram som en bakgrund till att vi har den svårförutsägbara hanteringstiden för vapenlicenser. En vecka i vissa län vid ett visst tillfälle, sex månader någon annanstans. Frågan är bara om det är säkrare att arbeta extremt långsamt i vissa delar av landet och väsentligt snabbare i andra?
För att bedriva kommersiell vapenhandel omges jakthandlarna av tuffa krav på bakgrundskontroll av personal, fysiska säkerhetskrav på förvaring, larm och administrativa rutiner. Den rigorösa kontrollen ger möjlighet att förvara, sälja och köpa vapen, ofta flera hundra, ibland flera tusen stycken i valvet.
Vår uppfattning är att om man har det förtroendet, går det att förlänga med en digitalt begränsad möjlighet att hantera rutinärenden direkt i butiken. Inbyten i samma vapenklass, inköp inom det som kallas för ”vapengarderoben”, ljuddämpare till ett vapen i en kaliber du har licens för, byte av en utsliten kulpipa eller ersättning av ett borttappat slutstycke. Sverige ligger idag i framkant på digital teknik och har ett väl etablerat system med digitala identifieringsmetoder. Där finns det också möjligheter för sökande att godkänna den personkontroll som behövs i realtid. Det som återstår är den politiska viljan att använda metoderna. Den viljan vill vi hjälpa på traven.
En svensk vapenägare kontrolleras kontinuerligt genom att systemen larmar om vapeninnehav när ett brott som kan påverka innehavet dyker upp, redan på misstankesnivå. Därför är det märkligt att en jaktbutik ska behöva vänta till julafton med att få betalt för en vara som såldes i midsommarhelgen. I slutänden blir det du som konsument som får betala kreditkostnaderna för väntetiden och dessutom vänta till januari för den produkt du bestämde dig för innan säsongen.